شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 4005 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶ | ارسال توسط :
107 بازدید
۰
9

به گزارش مرکزکده به نقل از خبرماشین:
در این خبر به بررسی مشکلات و روش نگهداری گیربکس آریو از زبان یکی از قدیمیترین تعمیرکاران گیربکس های اتوماتیک در تهران پرداخته ایم.

راه های پیشگری از خرابی گیربکس آریو

در این خبر به بررسی مشکلات و روش نگهداری گیربکس آریو از زبان یکی از قدیمیترین تعمیرکاران گیربکس های اتوماتیک در تهران پرداخته ایم.

به گفته آقای مهندس میلاد سرلک به عنوان سرپرست تعمیرات تعمیرگاه تهران گیربکس، گیربکس آریو یک مدل از محصولات دستی یا دنده‌ای است که برای ماشین‌های سبک و سنگین قابل‌استفاده خواهد بود. این گیربکس در سه مدل ۶ دنده، ۹ دنده و ۱۶ دنده تولید می‌شود که استفاده از این محصول در کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، ون و خودرو‌های پیکاپ امکان‌پذیر می‌کند. دوام و عملکرد عالی باعث شده این گیربکس در صنعت خودروسازی پرکاربرد شود. برای نگهداری و تعمیر گیربکس آریو باید به عواملی مانند شرایط کاری و تعداد کیلومتر طی‌شده توجه کرد.

علائم خرابی گیربکس

طبق گفته سرپرست تیم فنی تهران گیربکس در تعمیر گیربکس اتوماتیک، خرابی gearbox دلایل و علائم مختلفی دارد. زمانی در تعمیر گیربکس اتوماتیک موفق خواهیم بود که اطلاع کافی از علائم خرابی آن داشته باشیم. مهم‌ترین مواردی که باید به آن‌ها توجه کنید عبارت‌اند از:

صدای وزوز یا دنگ دنگ هنگام حرکت که معمولاً به‌دلیل خرابی یاتاقان یا کاهش واسکازین رخ می‌دهد.
واکنش کند گیربکس هنگام تعویض دنده که دلیل اصلی آن نشت روغن یا به دام افتادن در سیلاب است.
احساس بوی سوختگی خودرو که تعویض دیرهنگام روغن گیربکس یا نشت آن دلیل اصلی این مشکل به حساب می‌آید.
نشت مایع از زیر ماشین که خرابی واشر یا مهروموم محفظۀ جعبه‌دنده، آسیب‌دیدگی کاسه‌نمد و افت سطح روغن دلایل اصلی این مشکل هستند.
سفت‌وسخت شدن دنده به‌دلیل بروز اختلالاتی مانند خرابی کابل یا دریچۀ گیربکس، شکستگی قطعات و کثیفی روغن.
روشن شدن چراغ چک خودرو که اغلب تعمیرکاران حرفه‌ای عوامل مختلفی مانند معیوب بودن سنسور‌های سرعت و لغزش گیربکس را دلیل اصلی بروز این اختلال می‌دانند.
اختلال در عملکرد پدال و کلاچ که نشتی مایع هیدرولیک و نقش در اختلالات این سیستم سهم اصلی را در خرابی کلاچ دارند.
لرزش ماشین و افزایش دور موتور دلیل دیگری برای خرابی جعبه‌دنده و ضرورت تعمیر گیربکس آریو است. ساییدگی قطعات مختلف جعبه‌دنده به‌دلیل کاهش حجم روغن مهم‌ترین عامل در بروز این اختلال هستند.

مراحل تعمیر گیربکس آریو

در صورت روبرویی یا هر یک از مشکلات بالا، گیربکس خودروی شما به تعمیر نیاز دارد. برای تعمیر به سراغ مراکز معتبر و تعمیرکار مجرب و حرفه‌ای بروید که تجربه و تخصص کافی در این زمینه داشته باشند و با توجه به سابقه و بررسی هایی که در این زمینه انجام شده است و نظر مراجعان در گوگل مپ، تیم تعمیرگاه تهران گیربکس پیشنهاد مناسبی برای تعمیر گیربکس آریو است که با استفاده از نیروهای متخصص میتواند به صاحبان این خودرو کمک کند.
مراحل اصلی تعمیر این قطعۀ کاربردی شامل مراحل زیر است:

بررسی دلیل اصلی خرابی

در گام اول کارشناسان به کمک دستگاه‌ها و با تکیه به تجربۀ خود دلیل اصلی خرابی این قطعه را مشخص می‌کنند. ابزار‌های تخصصی مانند تستر و اسکتر دو دستگاه کاربردی در برای عیب‌یابی gearbox هستند.

بعد از تعیین علت اصلی خرابی جعبه‌دنده نوبت به تعویض قطعه می‌رسد. در این مرحله ممکن است تعویض قطعاتی بلبرینگ، دنده‌ها، شفت و گل نبش‌ها ضروری باشد.

تعویض فیلتر و روغن

در ادامه بررسی مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک باید بدانید که عدم تعویض روغن جعبه‌دنده به قطعات آسیب می‌زند. بعد از تعویض قطعۀ موردنظر برای اطمینان از عملکرد مطلوب کل جعبه‌دنده باید روغن آن را تعویض کرد. استفاده از روغن مناسب و فیلتر باکیفیت نقش مهمی در افزایش طول عمر جعبه‌دنده دارد.

تست عملکرد دستگاه

بعد از اتمام فرایند تعمیر باید عملکرد کل دستگاه بررسی و تست شود. در این مرحله باید از دستگاه ابزار‌های خاص مانند دستگاه تست استفاده کنید.

نگهداری از جعبه‌دنده

تعمیر دستگاه به معنی پایان کار نیست. بدون توجه به نگهداری از gearbox عمر دستگاه شما کاهش می‌یابد. روش مناسبی برای نگهداری از دستگاه انتخاب کنید. تنظیم برنامه دوره‌ای تعویض فیلتر و روغن مهم‌ترین مرحله در نگهداری از گیربکس اریو است.

تعمیر گیربکس لغزنده

لغزش جعبه‌دنده یکی از مشکلاتی تست که ممکن است با آن روبرو شوید. تعمیر گیربکس آریو بعد از تعیین علت اصلی لغزش امکان‌پذیر خواهد بد. در برخی موارد، نشتی یا کاهش سطح روغن نقش مهمی در بروز این اختلال دارند. با انجام تمام مراحل زیر مشکل جعبه‌دنده برطرف می‌شود:

تعویض فیلتر و روغن
تعویض قطعاتی مانند بلبرینگ، دنده، سیم انتقال و شفت
تنظیم تنش کمربند
تعمیر دنده یا کلاچ در صورت نیاز

نشانه‌های نشتی روغن از گیربکس آریو

نشتی روغن علاوه بر کاهش عمر مفید جعبه‌دنده، مهم‌ترین عامل خرابی این قطعه و ضرورت تعمیر گیربکس اتوماتیک به حساب می‌آید. برای تشخیص این مشکل به علائم زیر دقت کنید:

لکه‌های روغن زیر خودرو
بوی سوختگی
کاهش سطح روغن در مدتی کوتاه
شنیدن صدای عجیب هنگام حرکت خودرو
تغییر رنگ روغن به سیاه یا قهوه‌ای

مراحل نگهداری از گیربکس آریو

تعویض منظم و دوره‌ای روغن
تعویض فیلتر
بررسی سطح و کیفیت روغن
تعویض به‌موقع کلاچ و دنده

راه‌های پیشگیری از خرابی گیربکس آریو

در گام اول باید سرویس‌ها دوره‌ای را جدی بگیرید. روغن گیربکس نباید کدر، تیره یا قرمزرنگ شود. بوی بد روغن یک علامت هشداردهنده است.
هنگام توقف کوتاه‌مدت پشت چراغ قرمز، دنده را در حالت D قرار دهید. در چنین وضعیتی پای شما باید روی ترمز باشد. این روش از اعمال فشار بر جعبه‌دنده و استهلاک آن جلوگیری می‌کند.
زمانی که دنده در حالت D قرار دارد هرگز پدال گاز را فشار ندهید.
در سراشیبی‌ها خلاص کردن خودرو یا قرار دادن دنده در حالت N خودداری کنید؛ زیرا چنین حالتی فشار زیادی به اجزای مختلف جعبه‌دنده وارد می‌کند.
هنگام حرکت حالت دنده را تغییر ندهید. در حال حرکت و تا زمانی که خودرو کاملاً متوقف نشده دنده را در وضعیت P قرار ندهید. قرار دادن دنده در حالت P هنگام حرکت باعث شکستن پین‌های متصل به شفت موجود در gearbox می‌شود.
به‌منظور اقدام به‌موقع برای تعمیر گیربکس آریو به علائم هشدار و روشن شدن چراغ‌های موجود در داشبورد اهمیت دهید. اگر چراغ‌های هشدار خودرو شما روشن شد حتماً به یک تعمیرکار حرفه‌ای و مجرب مراجعه کنید.

هزینه تعمیر گیربکس آریو

محاسبۀ هزینۀ تعمیر گیربکس اتوماتیک یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو است. در اغلب مواد، افراد به دنبال تعمیرگاهی هستند که با دریافت هزینۀ کم، گیربکس را تعمیر کند، اما این روش اشتباه است. ممکن است این تعمیرکار به‌دلیل مهارت و تجربۀ کم از شما مبلغ کمتری دریافت کند. پس ماشین شما با بهترین کیفیت تعمیر نخواهد شد. توصیۀ ما این است که برای تعمیرات حتماً به مراکز معتبر و کارشناسان حرفه‌ای مراجعه کنید. مهم‌ترین عواملی که بر هزینۀ تعمیرات تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

تعداد قطعات خراب‌شده در جعبه‌دندۀ آریو
قیمت هر یک از قطعات
امکان برطرف شدن عیب و نقص فنی از طریق بازسازی قطعۀ موردنظر
میزان مهارت و تجربۀ تعمیرکار

جمع‌بندی

گیربکس یکی از مهم‌ترین قطعات برای کمک به عملکرد طبیعی خودروی شما است. بروز هرگونه نقص فنی در این قطعۀ کاربردی بر رانندگی شما تأثیر منفی می‌گذارد. برای پیشگیری از پرداخت هزینۀ اضافی برای تعمیر گیربکس آریو، شناخت راه‌های پیشگیری از خرابی این قطعه اهمیت دارد. سرویس منظم و دوره‌ای، بررسی وضعیت روغن و عدم تغییر حالت دنده هنگام رانندگی بهترین روش برای محافظت از جعبه‌دنده و افزایش طول عمر آن هستند.
برخی از مطالب فنی این نوشته برگرفته از وب سایت رسمی مجموعه تهران گیربکس است.

منبع خبر: خبرماشین

    برچسب ها:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مرکزکده در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید