یکشنبه, ۸ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6847 |
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸ | ارسال توسط :
32 بازدید
۰
3

به گزارش مرکزکده به نقل از دنیای اقتصاد:

خانه هوشمند چیست؟ در خانه هوشمند، سیستم‌های مختلف از قبیل روشنایی، گرمایش، تهویه و سیستم‌های امنیتی به صورت اتوماتیک و هوشمند کنترل می‌شوند. این سیستم‌ها، به‌وسیله اینترنت اشیا و از طریق دستگاه‌های هوشمند مانند تلفن همراه، تبلت و کامپیوترهای شخصی مدیریت می‌شوند.

خانه هوشمند، از رؤیا تا واقعیت

رپرتاز آگهی: حسین شعبانیان، کارآفرین جوان کشور، با بیش از یک دهه فعالیت در صنعت ساختمان، تجربیات زیسته زیادی را به دست آورده است.  یکی از این تجربه ها، بکارگیری فناوری هوشمند سازی در پروژه های گروه ساختمانی بهسو می باشد. در ادامه، این کارآفرین، دیدگاه های خود را در قالب مقاله مزایای خانه هوشمند، در اختیار مخاطبین قرار می دهد. 

اگر چندین دهه قبل در مورد کنترل خانه از راه دور صحبت می‌کردید، مردم آن را چیزی شبیه یک رؤیاپردازی دور و دراز می‌پنداشتند. اما فناوری با عصای جادویی خود در کمتر از چند دهه، این رؤیا را به واقعیت تبدیل کرده است. در دنیایی که هر روز با پیشرفت‌های تکنولوژیکی جدید روبرو است، خانه‌های هوشمند به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین نوآوری‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح شده‌اند. خانه هوشمند؛ که گاهی اوقات به‌عنوان خانه خودکار نیز شناخته می‌شود، به خانه‌ای گفته می‌شود که در آن وسایل و تجهیزات قابلیت کنترل از راه دور دارند و می‌توانند با یکدیگر و با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

 در خانه هوشمند، سیستم‌های مختلف از قبیل روشنایی، گرمایش، تهویه و سیستم‌های امنیتی به صورت اتوماتیک و هوشمند کنترل می‌شوند. این سیستم‌ها، به‌وسیله اینترنت اشیا و از طریق دستگاه‌های هوشمند مانند تلفن همراه، تبلت و کامپیوترهای شخصی مدیریت می‌شوند.

 مزایای خانه هوشمند

 افزایش امنیت

 یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های خانه هوشمند، افزایش امنیت است. سیستم‌های امنیتی هوشمند می‌توانند در هر زمان از شبانه‌روز، مراقب خانه باشند و در صورت بروز مشکل به صاحبخانه و یا سیستم‌های انتظامی اطلاع دهند. دوربین‌های امنیتی، قفل‌های هوشمند، سنسورهای حرکتی و دیگر تجهیزات امنیتی می‌توانند به‌صورت یکپارچه کار کرده و با ایجاد یک سیستم امنیتی چندلایه امنیت کامل را برقرار کنند.

 صرفه‌جویی در مصرف انرژی

 سیستم‌های هوشمند می‌توانند به صورت خودکار دمای خانه را تنظیم کنند، میزان روشنایی را به‌صورت هوشمند تنظیم نمایند و حتی وسایل برقی را در صورت عدم استفاده، خاموش کنند. علاوه بر این، ابزارهای هوشمند، کنترل سرمایش و گرمایش منازل را در دست می‌گیرند و از این طریق، منجر به کاهش مصرف انرژی و در نتیجه صرفه جویی در منابع اقتصادی می‌شوند.

 راحتی و آسایش

 خانه‌های هوشمند با ارائه قابلیت‌هایی مانند کنترل صوتی و کنترل از راه دور، زندگی روزمره را راحت‌تر و آسان‌تر می‌کنند. این امکانات به‌ویژه برای افرادی که مشغله زیادی دارند، مفید است. دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا، قابلیت کنترل هوشمند سیستم‌های روشنایی، تلویزیون، درب‌ها، پنجره‌ها، سیستم‌های امنیتی و حتی سیستم‌های گرمایش و سرمایش، را فراهم می‌کنند. همه این دستگاه‌ها، تنها با یک نرم‌افزار ساده و از طریق گوشی هوشمند، قابل کنترل می‌شوند. این تجهیزات به ساکنین خانه‌ها امکان می‌دهند تا زندگی راحت‌تر و هوشمندتری داشته باشند.

 پایداری محیط زیست

 بر کسی پوشیده نیست که چالش‌های محیط زیستی و دغدغه‌های مربوط به انرژی به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جوامع تبدیل شده است. بر اساس گزارش واحد محیط زیست سازمان ملل در سال ۲۰۲۳، بخش ساختمان و ساخت‌وساز، حدود ۳۷ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند. این عدد نشان می‌دهد که درصد بسیار پایینی از صرفه‌جویی در مصرف انرژی در خانه‌ها، می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر محیط زیست داشته باشد. بر این اساس، مفهوم خانه هوشمند نه‌تنها به‌عنوان یک روند بلکه به‌عنوان یک راه‌حل قدرتمند برای مدیریت مصرف انرژی مطرح است.

 تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند

 برخی از تجهیزات خانه هوشمند عبارتند از:

اسپیکر هوشمند: برای پخش موسیقی، پاسخ به سؤالات صوتی، و ارتباط با سیستم‌های دیگر

قفل‌های هوشمند: برای کنترل ورود به خانه

دوربین‌های مداربسته هوشمند: برای نظارت بر امنیت خانه

ترموستات هوشمند: برای کنترل دما و سیستم گرمایش و سرمایش

کلید و پریز هوشمند: برای کنترل دستگاه‌های برقی

 این تجهیزات در ایجاد امنیت کامل، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش راحتی در زندگی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. باوجود اینکه، پیشرفت‌های قابل‌توجهی که در زمینه فناوری خانه هوشمند ایجاد شده، اما مفهوم خانه هوشمند، با چالش‌های متعددی روبرو است. در ادامه، برخی از این چالش‌ها بررسی می‌شود.

 چالش‌های خانه هوشمند

هماهنگی بین دستگاه‌ها: یکی از چالش‌های اساسی خانه هوشمند، هماهنگی و ارتباط بین دستگاه‌های مختلف است. این موضوع نیاز به استانداردسازی و پروتکل‌های مشترک بین دستگاه‌ها دارد.

چالش‌های امنیتی: امنیت دستگاه‌ها و داده‌ها در خانه‌های هوشمند بسیار مهم است. ملاحظات عمده‌ای شامل امنیت داده‌ها در دیتابیس مرکزی و مقابله با سو استفاده از آنها مطرح شده است.

پشتیبانی محصولات: پشتیبانی مناسب برای تجهیزات هوشمندسازی خانه از جمله دغدغه‌های مهم است. بخصوص محصولات تولید خارجی ممکن است به دلیل در دسترس نبودن شرکت‌های تولیدکننده، پشتیبانی رضایت‌بخشی برای مشتریان نداشته باشند.

هزینه‌های بالا: هزینه‌های مربوط به خرید، نصب و نگهداری دستگاه‌های هوشمند می‌تواند برای برخی از کاربران چالش‌برانگیز باشد.

پیچیدگی تنظیمات: در برخی موارد، کاربران در استفاده از تجهیزات هوشمندسازی به دلیل پیچیدگی تنظیمات آنها، دچار مشکل می‌شوند.

 روندهای آتی خانه هوشمند

 در دهه سوم هزاره سوم، خانه هوشمند در مسیر توسعه خود، به یک واقعیت ملموس تبدیل شده است. هم چنانکه، خانه هوشمند در مسیر تکامل خود، به تغییر شکل زندگی روزمره انسان‌ها ادامه می‌دهد و راحتی و کارایی بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌کند، با روندهای نوظهوری نیز روبرو شده است. در ادامه برخی از جدیدترین روندهای مربوط به خانه هوشمند، بررسی می‌گردد.

 اتصال یکپارچه

 ستون فقرات هر خانه هوشمند قدرت اتصال‌پذیری آن است. روند فعلی ادغام یکپارچه دستگاه‌ها برای تشکیل یک اکوسیستم منسجم به مرحله بلوغ رسیده است. اتصال و مدیریت یکپارچه دستگاه‌های هوشمندسازی، یک سیستم کنترل متمرکز را فراهم می‌کند که می‌تواند وظایف را خودکار کند و به تنظیمات شخصیِ کاربر پاسخ دهد.

 مدیریت سلامت شخصی

 با توجه به اینکه جهان تازه از اثرات یک بیماری همه‌گیر جهانی رها شده، سلامت در نوآوری ِخانه‌های هوشمند در مرکز توجه قرار گرفته است. دستگاه‌هایی که کیفیت هوا، میزان نور و الگوهای خواب را کنترل می‌کنند و حتی نکات بهداشتی را پیشنهاد می‌کنند روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند.

 زندگی پایدار

 پایداری دیگر یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است. فناوری خانه‌ هوشمند اکنون راه‌حل‌هایی پیشنهاد می دهد که می تواند مصرف انرژی را بهینه کند، ضایعات را کاهش دهد و از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده نماید.

 رباتیک خانگی

 ربات‌ها دیگر محدود به داستان‌های علمی تخیلی نیستند. آنها در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی‌ناپذیر از خانه‌های هوشمند هستند و وظایفی از تمیز کردن تا نظارت امنیتی را انجام می‌دهند.

 خانه هوشمند در ایران

 فناوری خانه هوشمند همچون سایر فناوری‌های نوظهور، در حال گسترش در ایران هستند. تعداد محدودی از شرکت‌های ساختمانی ایران در پروژه‌های خود از این فناوری استفاده می‌کنند. یکی از شرکت‌هایی که به‌خوبی توانسته فناوری خانه هوشمند را پروژه‌های خود بکار گیرد، گروه ساختمانی بهسو است. این شرکت با تشخیص نیاز صنعت ساختمان و در راستای چشم‌انداز ۱۰ساله خود، در به‌کارگیری فناوری خانه هوشمند به بلوغ رسیده است.

گروه ساختمانی بهسو، اکنون، تمامی پروژه‌های خود را به‌طور صددرصدی هوشمندسازی می‌کند. قو رزیدنس آخرین پروژه این مجموعه است که تا پایان مردادماه برای فروش آماده خواهد شد. با کلیک بر روی این لینک، می‌توانید در جریان جزئیات پروژه قرار بگیرید.

نویسنده: حسین شعبانیان

منبع خبر: دنیای اقتصاد

    برچسب ها:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مرکزکده در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید