جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8626 |
تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹ | ارسال توسط :
4 بازدید
۰
2

به گزارش مرکزکده به نقل از دنیای اقتصاد:

اگر به دنبال کاهش نزولات جوی و بارش‌ها و خشکسالی و چالش کم آبی از کاشت محصولات زراعی و باغی در زمین‌های کم آب خود بهره‌وری، باردهی و سودآوری قابل توجهی را مشاهده نمی‌کنید، کاشت نهال بادام، کلید ورود شما به باغات سرسبز با فائق آمدن به تنش‌های آبی است.

کلید ورود به باغات سرسبز در زمین‌های کم آب

واحد خبری مرکزکده : نهال بادام نهالی بومی فلات ایران بوده که علاوه بر اختصاص ۸ درصد بادامستان‌های جهان به ایران، تولید سالانه ۲۰۰۰ تنی و رتبه پنجم آن نیز  از دیگر دستاوردهای سرمایه‌گذاری روی این نژاد تجاری است.

بدیهی است که به عنوان یک باغدار بخواهید در زمین‌های خشک و کم آب که نسبت به منابع آبی نیز دور هستند، با کاشت نهال‌های مثمر و مقاوم بیشترین بازدهی اقتصادی و درآمدزایی را تجربه کنید!!!. کم آبی بعضی از زمین‌ها تنها ظاهر قضیه بوده و چنین اراضی به دنبال تنش‌های آبی، با خشکی خاک، درصد آهکی بالا و سفتی و سنگلاخی نیز مواجه هستند.

به جرات می‌توان گفت که نهال بادام نهالی مقاوم، کم آب طلب و بسیار تجاری با میوه پرتقاضا و پرفروش در بازارهای داخلی و برون مرزی است که می‌تواند کاشت آن در چنین زمین‌هایی بازدهی و توجیه اقتصادی داشته و با برداشت درآمدهای بالای ۲ میلیاردی، باغداری در اقلیم‌های خشک و مناطق کم آب را پررونق و اشتغالزایی و ارزآوری را به دنبال داشته باشد.

 امروزه به دلیل شکننده بودن شرایط اقلیمی و بحران‌ها و تنش‌های آبی، بخش کشاورزی و باغداری به سمت کاشت نهال‌های مقاوم به گرما، خشکی و کم آبی سوق پیدا کرده و نهال بادام به رقمی ارجح و نویدبخش جهت دستیابی به باغاتی پربازده، تجاری و سودآور مبدل گشته است. به توصیه مهندسان نهالستان بزرگ و قدمت دار رویال نهال شما می‌توانید در اقلیم‌های خشک و کم آب با انتخاب نهال‌های بادام مقاوم پیوندی و ژنوتیپ، با کنار زدن آبیاری سنتی با مصرف بهینه آب از این رقم‌های تجاری محصولاتی صادراتی، با کیفیت را برداشت کنید.

چه فاکتورهایی در احداث بادام الزامیست؟؟؟

گرچه نهال بادام درختی مناسب با شرایط آب و هوایی مدیترانه‌ای در نواحی با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم است اما به دلیل نیاز سرمایی ۱۰۰ الی ۵۰۰ ساعته ۰ تا ۷ درجه سانتیگراد در مناطقی با زمستان‌های سرد نیز کشت می‌شود.

لذا باید در کاشت بادام به جنس خاک و نبود موانع فیزیکی و زهکشی توجه کرد و حتی الامکان خاک‌های لومی با قابلیت نفوذ و حفظ رطوبت را انتخاب کرد.

نیاز آبی نهال بادام ۶ الی ۸۰۰۰ متر مکعب بوده لذا آبیاری ۲۰ روز یکبار به طور میانگین می‌تواند پاسخگوی نیاز آبی آن باشد.

منطقه کاشت نهال بادام نباید رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد و کمتر از ۲۰ درصد داشته باشد.

نهال بادام در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بهترین رشد و محصول دهی را داشته و تا حداکثر ۴۵ درجه و حداقل ۱۰ درجه سانتیگراد و اپتیمم ۲۳ درجه قابلیت مقاومت دارد.

در زمین‌های آهکی و شور که عملاً هیچ نوع محصولی بهره‌وری لازم را ندارد نهال بادام می‌تواند عملکرد رشدی قابل قبول را ارائه کند لذا خاک‌هایی با درصد آهک ۲۰ تا ۳۰ درصد و زمین‌های شور کمتر از ۴ میلی‌موس بر سانتی‌متر با اسیدیته ۵/۵ نیز قابلیت پرورش نهال بادام را دارد.

بهترین روش آبیاری نهال بادام در مناطق خشک و کم آب

یکی از اهداف باغداران از بادام‌کاری در زمین‌های خود مقابله با مشکل خشکی و کم آبی است اگرچه نهال بادام رقمی کم آب طلب با ریشه‌های قوی است که می‌تواند مقاومت خوبی در برابر گرما و خشکی داشته باشد اما مانند هر موجود زنده دیگری برای رشد و تکامل و بهره‌وری به آب نیازمند است. کشت نهال بادام در کنار استفاده از روش‌های آبیاری زیر می‌تواند کمک فزاینده‌ای به کاهش هزینه‌های تامین آب چالش‌های باغدار و بهره‌وری از زمین‌های کم آب کند.

آبیاری قطره‌ای از جمله اقدامات است که باعث آبیاری مستقیم و مداوم به ریشه‌های درختان بادام می‌شود در این روش به دلیل تزریق مستقیم آب، میزان تبخیر آب کاهش یافته، عملکرد درختان بادام افزایش پیدا می‌کند و ریسک‌های مانند رشد علف‌های هرز و بیماری‌های مانند پوسیدگی طوقه و ریشه نیز تقلیل پیدا می‌کند.

آبیاری زیر سطحی از دیگر روش‌هایی است که با تزریق زیرزمینی آب به ریشه‌ها درختان به طور موثری آبیاری شده و با مصرف بهینه آب فرصت رشد علف‌های هرز کاهش پیدا کرده در نتیجه با جذب حداکثری آب توسط ریشه‌ها، درختان مقاوم به بیماری و پربازده پرورش می‌یابد.

آبیاری قسمتی از دیگر روش‌هایی است که تزریق آب به صورت قسمتی به درختان انجام می‌شود در این روش نیاز آبی نهال‌های خشک تامین شده و قسمت‌های دیگر که نیاز آبیاری ندارد خشک باقی می‌ماند.

استفاده از روش‌های پوششی خاک مانند کاشت گیاهان پوششی و مواد آلی مانند کودهای ارگانیک نیاز به آبیاری مکرر را کاهش می‌دهد.

 خاک‌های کم آب معمولاً نسبت به درصد نیتروژن فقیر بوده در نتیجه استفاده از کودهای حاوی نیتروژن به بهبود ساختار خاک کمک کرده و باعث حفظ رطوبت و در نتیجه رشد و توسعه بهتر نهال بادام می‌شود.

پیشنهاد بهترین رقم های بادام برای زمین های کم آب

برای اینکه باغداران و سرمایه‌گذاران مبتدی بتوانند از زمین‌های کم آب بیشترین بهره‌وری و عملکرد رشدی را به دست آورند استفاده از رقم‌های بادام تجاری زیر بسیار اثربخش است.

نهال بادام آذر دیرگل از جمله رقم‌های زودبازده و مقاوم به تنش آبی مناسب برای کاشت در مناطق معتدل و گرمسیری است. این نهال علاوه بر ثمره مغذی و روغنی شکل نسبت به کم آبی خشکی و بیماری مقاوم بوده و به دلیل ریشه‌های قدرتمند امکان تغذیه آبی از منابع آبی زیرزمینی را داراست. از سال پنجم کاشت به بعد سالانه می‌توان ۲۵ کیلو ثمره بازارپسند درشت و با کیفیت از آن برداشت کرد.

نهال بادام فرانیس دیرگل: نهال بادام فرانیس از جمله رقم‌های بومی فرانسه است که با اکثر شرایط آب و هوایی متنوع قابلیت سازگاری و پرورش داشته، این نهال در مناطق معتدل و مرطوب با مقاومت بالا در برابر سرما و خشکی می‌تواند بیشترین راندمان باردهی با آبیاری مناسب ارائه کند.

نهال بادام تونو: از جمله رقم‌های اقتصادی بومی ایتالیا با پوسته سنگی است که از سال دوم و سوم باردهی اولیه خود را آغاز کرده، خود گرده افشان بوده و عمدتاً مغزهای جفتی و دوقلویی دارد و برای کاشت در مناطق کوهستانی بسیار مناسب است. میوه آن قهوه‌ای رنگ و به صورت گرد بوده و دارای پوسته سفت و سخت است و در مناطق با آب و هوای خشک می‌تواند با کمترین دوره‌های آبیاری پرورش پیدا کند.

نهال بادام مامایی : یکی دیگر از جذاب‌ترین رقم‌های بادام برای کاشت در مناطق نیمه گرمسیری معتدل با مشکل کم آبی نهال بادام مامایی با پوست سنگی و باردهی ۵ تن در هکتار است این رقم دارای عمر اقتصادی ۴۰ سال بوده و زودبازده از سال اول کاشت است.

 

خرید به زیر قیمت بازار از مرجع تخصصی نهال

نهالستان رویال نهال مرجع تخصصی تکثیر و تولید نهال‌های بادام در ارقام ژنوتیپ و پیوندی تجاری است که به دلیل تنوع نژاد و بهره‌گیری از جدیدترین متدهای پرورشی کلیه نهال‌ها دارای لبیل، قیمتی متناسب، کیفیتی درجه یک و ضمانتی دو ساله است. باغداران عزیز می‌توانند با خرید نهال بادام از رویال نهال از این فرصت ایده‌آل نهایت بهره را برده و با کاشت نهال‌های بادام مقاوم به کم آبی، خشکی و آفات با کمک کارشناسان رویال و مدیریت بهینه منابع آبی زمین‌های کم آب خود را سرسبز و به بادامستان های پولساز و پرمحصول تبدیل کنند.

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

۰۹۳۰۱۸۱۱۵۲۰

۰۹۲۰۱۸۱۱۵۲۰

۰۴۴۴۵۲۳۱۵۲۰

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع نهال بادام به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://royalnahal.com/nahal-badam.html

منبع خبر: دنیای اقتصاد

    برچسب ها:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مرکزکده در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید