یکشنبه, ۸ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8252 |
تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵ | ارسال توسط :
15 بازدید
۰
4

به گزارش مرکزکده به نقل از خبرگزاری برنا: ویتامین C یا همان اسید آسکوربیک یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های محلول در آب است که بدن انسان توانایی سنتز و تولید آن را ندارد، به همین علت تنها دو راه برای تأمین آن هست؛ یا باید ویتامین سی مورد نیاز بدن را از طریق سبزیجات، مرکبات و مواد غذایی تأمین کنید و یا از طریق مکمل‌های دارویی غنی شده با این ویتامین. خوردنی‌هایی مثل طالبی، پرتقال، لیموشیرین، فلفل دلمه‌ای، کلم قرمز، کیوی، گوجه فرنگی، توت و … بهترین تأمین‌کنندگان ویتامین سی بدن هستند.

چگونه به میزان مصرف طبیعی ویتامین c در روز برسیم؟

کسانیکه از نمونه‌های دارویی برای رفع کمبود ویتامین سی استفاده می‌‌کنند نیز می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها انواع قرص، آمپول، شربت و پودر حاوی این ویتامین را که با اسید آسکوربیک فرموله شده‌اند تهیه کنند.
از آنجاییکه سطح آگاهی جهانی نسبت به فواید ویتامین C و نقش آن در سلامت و طول عمر بیشتر انسان بیش از پیش افزایش یافته‌است تمایل به استفاده از مکمل‌های ویتامین سی به شدت افزایش پیدا کرده، به همین دلیل تقاضا برای خرید اسید اسکوربیک خوراکی در بازارهای بین‌المللی رشد قابل توجهی داشته‌است. به این ترتیب بسیاری از کارخانجات دارویی و پزشکی به دنبال تأمین این ماده برای تولید انواع مختلف آن هستند که در این میان شرکت بازرگانی پرسال به عنوان واردکننده انواع مواد شیمیایی در ایران توانسته‌است بهترین نوع اسید اسکوربیک خوراکی را (با درجه خلوص ۹۰ درصد) از طریق واردات آن از کشورهایی هم‌چون چین تأمین نموده و با قیمت رقابتی در اختیار عموم خریداران قرار دهد.
 
 
ویتامین سی نقش آنتی اکسیدانی مهمی در بدن داشته و مصرف به اندازه آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، جذب بهتر پروتئین، بهبود پوست و مو، افزایش سرعت بهبود زخم، استحکام استخوان‌ها، سنتز بهینه کلاژن و … می‌شود. انسان‌ در دوران‌های مختلف زندگی باتوجه به سن، وزن و وضعیت سلامت خود به دوزهای استانداردی از این ویتامین نیاز دارد که در ادامه مطلب به مقدار دقیق آن‌ها اشاره می‌کنیم.
 
دوز استاندارد مصرف ویتامین سی
اگرچه در بحث مصرف ویتامین سی بیشترین تاکید بر عدم کمبود این ماده در بدن است زیرا باعث بیماری‌های مختلف پوستی، عروقی و غیره می‌شود اما مصرف بیش از اندازه آن نیز خطراتی مثل ناراحتی‌های گوارشی، عدم تعادل مواد مغذی، التهاب استخوان‌ها و اختلالات کلیوی را در پی دارد، به همین دلیل توصیه پزشکان همواره بر مصرف این ویتامین در دوزهای طبیعی و استاندارد آن است. جدول زیر که بر اساس اطلاعات موسسه پزشکی (IOM) آماده شده بهترین مرجع برای اطمینان از مقدار طبیعی مصرف روزانه ویتامین C برای هر فرد است:
 

سن/ جنسیت/ وضعیت

دوز روزانه طبیعی ویتامین C

کودکان ۱ تا ۳ سال

۱۵ میلی گرم

کودکان ۴ تا ۸ سال

۲۵ میلی گرم

نوجوانان ۹ تا ۱۳ سال

۴۵ میلی گرم

نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال

۶۵ تا ۷۵ میلی گرم

زنان بالغ بالای ۱۹ سال

۷۵ میلی گرم

مردان بالغ بالای ۱۹ سال

۹۰ میلی گرم

زنان باردار بالای ۱۹ سال

۸۵ میلی گرم

زنان شیرده بالای ۱۹ سال

۱۲۰ میلی گرم

 
نکات مهم مصرف ویتامین سی
·         افراد سیگاری به دلیل دفع این ماده به ویتامین سی بیشتری (حدود ۳۵ میلی گرم بیشتر) نسبت به افراد غیر سیگاری در طول روز نیاز دارند.
·         ویتامین C به دلیل محلول بودن در آب از طریق ادرار دفع می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از عواقب کمبود این ویتامین حتما باید حداقل ۲ تا ۱۰ واحد از آن را در طول روز دریافت نمایید.
·         ویتامین سی حتما باید در ظرف غیرفلزی و به دور از نور خوشید و گرما در دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.
·         افرادیکه درگیر بیماری فاویسم (کمبود آنزیم G6PD ) هستند حتما باید طبق دستور پزشک از ویتامین سی استفاده کنند.
·          دوز ۲۰۰۰ میلی‌ گرم بالاترین مقدار دریافت ویتامین سی در بدن است و مقادیر بیشتر از آن سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.
·         ویتامین سی را می‌توانید در هر زمانی از روز میل کنید اما مصرف آن نیم ساعت قبل از خوردن صبحانه به عملکرد بهتر این ویتامین کمک می‌کند‌. اگر از ناراحتی‌های گوارشی رنج می‌برید محلول‌ ویتامین سی را همراه با غذا بخورید.
·         مصرف بیش از اندازه ویتامین سی در دوران بارداری می‌تواند آسیب‌زا باشد.
·         افراد مبتلا به بیماری اسکوروی (کمبود شدید ویتامین سی) روزانه به حداقل ۱۰۰ میلی گرم از این ویتامین نیاز دارند.
·         افراد مبتلا به بیماری هماتوکروماتوز (زیادی آهن) نباید در مصرف ویتامین سی زیاده‌روی کنند.
·         برای خرید اسید اسکوربیک خوراکی به عنوان نمونه آزمایشگاهی ویتامین سی، حتما از طریق مراکز مطمئن مانند شرکت پارسال اقدام کنید. این مجموعه مرجعی معتبر برای استعلام قیمت اسید اسکوربیک و ارائه آن با کیفیت تضمین شده‌است.
·         مصرف روزانه پنج تا شش وعده میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C می‌تواند بیش از ۲۰۰ گرم از این ماده را در بدن تأمین نماید.
·         کمبود ویتامین سی در بین افراد معتاد، الکلی، سیگاری و کسانیکه رژیم غذایی متعادلی ندارد شایع‌تر است.
·         مصرف به اندازه ویتامین سی از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، سرطان، اختلالات قلبی و عروقی و تخریب عضلانی بدن جلوگیری می‌کند.
 
 

منبع خبر: خبرگزاری برنا

    برچسب ها:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مرکزکده در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید