به گزارش مرکزکده به نقل از دنیای اقتصاد:
گفتوگوهای تخصصی و تجربه محور الکامپ تاک راهی دیگر، در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ به ایستگاه پایانی خود رسید و هلدینگ فاخر توانست با حضور بیش از ۵۰ مدیر و متخصص در حوزه تجارت الکترونیک و لجستیک، مخاطبان خود را با فناوریهای روز آشنا کند.
پایان الکامپ تاک و آغاز راهی دیگر برای هلدینگ فاخر
واحد خبری مرکزکده : گفتوگوهای تخصصی و تجربه محور الکامپ تاک راهی دیگر، در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ به ایستگاه پایانی خود رسید و هلدینگ فاخر توانست با حضور بیش از ۵۰ مدیر و متخصص در حوزه تجارت الکترونیک و لجستیک، مخاطبان خود را با فناوریهای روز آشنا کند. در آخرین روز این برنامه، موضوع سرمایهگذاری هوشمند، محور سخنرانیها و پنلها بود. در بخش اول آیین داییجواد سرپرست پژوهش و ارتباطات گروه مالی فیروزه، روزبه شاهرخی معاون توسعه کسب و کار شرکت آپتایم، محمدجواد اتابکی مدیرعامل شرکت آپتایم، محمدمهدی کارگر مدیر توسعه کسب و کار تینکست و منصور نیازی مدیر توسعه کسب و کار جابار، به سخنرانی در خصوص موضوع سرمایهگذاری پرداختند.
داییجواد در ابتدای صحبتهایش با تشریح نقش ویسیها، در نوآوری صنعت لجستیک، بیان کرد: لجستیک سرویسهای متفاوتی را به صنایع و حوزههای مختلف کسب و کارهای متفاوت ارائه میدهد. یکی از وظایف مهم این صنعت کمک به کسب و کارها در کاهش هزینهها و افزایش کارآیی و موثر بودنشان است تا آنها از رقبایشان در این حوزه جلو بیفتند.
او ویسیها با سرمایهگذاریهای درست را حلقه مفقوده این حوزه دانست که در صورت پر شدن جای خالیاش میتوانند دست استارتاپها و جوانان را بگیرند و با کمک صنعتمردان اتفاقهای مثبت و تاثیرگذاری را در این حوزه رقم بزنند.
در ادامه شاهرخی با اشاره به سهم اقتصاد دانشبنیان در سال ۱۴۰۴ در نقشه علمی کشور توضیح داد: به زعم همه تلاشهایی که انجام شده اقتصاد دانشبنیان کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی کشورمان است؛ البته که این عدد در کشورهای پیشرو هم به ۲۰ درصد که در آمارها ارائه شده نرسیده است. اما به کارگیری فناوری شرکتهای دانشبنیان از سوی شرکتهای بزرگ، باعث میشود تولید ناخالص داخلی کشورها افزایش پیدا کند و بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند و در نهایت رشد بیشتری داشته باشند.
او همچنین به تشریح مزایای نوآوری باز در مقایسه با نوآوریهای بسته و تاثیر آنها در رشد، پرداخت و گفت: ما با ایدههای نوآورانه میتوانیم بازارهای جدیدی را ایجاد کنیم و ارزشی را که خلق میشود در مارکت جدید به وجود بیاوریم.
در ادامه این سخنرانیها محمدمهدی کارگر بیان کرد که توکنایز کردن، فرآیند ایجاد تصویر دیجیتالی از داراییهای واقعی به معنای تبدیل داراییهای بهادار روی بستر بلاکچین است. در واقع توکنازیشن با بهرهوری از برخی فناوریها مثل اسمارت کانترکتها و صرافیهای غیرمتمرکز، این امکان را به صاحبان داراییها میدهد تا در بلاکچین، داراییهایشان را حفظ نمایند. به زبانی دیگر توکنها حقوق، تعهدات و رایت دارایی را در بستر دیجیتالی شده روی بستر بلاکچینها عرضه کرده و نمایش میدهند.
او در بخش دیگری از صحبتهایش به تشریح فناوریهای پشتیبان توکن سازی داراییها پرداخت و توضیح داد: بلاکچین از مهمترین فناوریهایی است که اگر نبود توکنازیشن عملا موضوعیتی نداشت، قراردادهای هوشمند و صرافیهای غیرمتمرکز از دیگر مواردی است که این موضوع را پشتیبانی میکند.
اما پنل لجستیک هوشمند در حمل و نقل برون شهری با حضور علی موسوی مشاور سرمایهگذاری خطرپذیر هلدینگ فاخر، سیدمبین زمانی همبنیانگذار شرکت پیراد، محسن سرمستی مدیرعامل شرکت باراد، مازیار ملکآرایی مشاور ارشد ژئوماتیکس و حمل و نقل هوشمند، علاالدین ملک آرایی مشاور بینالمللی جی آی اس و فتوگرامتری و مشاور سیستمهای مسیریابی و محمدرضا نازآبادی مدیرعامل شرکت شبیه پردازان، برگزار شد. سرمستی با بیان اینکه سرمایهگذاری که میخواهد در لجستیک فعالیت کند باید آن را به خوبی بشناسد، افزود: البته تبدیل این فرآیند لجستیک سنتی به دیجیتال، نگرانیهایی ایجاد میکند؛ امروزه در بسیاری از موارد پس از شناخت تبدیل به رقیب میشوند و یا سهمخواهی میکنند. در بحث سرعت بخشی باید نقشه راه سرمایهگذار خطرپذیر، مشخص شود و عملا به فکر خروج از چالشها باشد در غیر این صورت آن پروژه موفق نخواهد بود.
نازآبادی نیز با بیان اینکه هراز گاهی ترندی در دنیا ایجاد میشود اما در واقعیت هوشمندسازی لجستیک چند مرحلهای است و در بخش اول اطلاعات است که اهمیت دارد، عنوان کرد: سرمایهگذار باید بداند این یک سرمایهگذاری تک مرحلهای نیست و بحث هوش مصنوعی و بلاکچین همچنان جا نیفتاده و باید اول سرمایهگذاری شده و به مرور جا بیفتد.
او ادامه داد: بحث هوشمندسازی در شبیهسازی بسیار میتواند کارآمد باشد؛ سیستم لجستیکی را میتوانیم شبیهسازی کنیم و خروجی وضعیت فعلی را بگیریم و با سناریوهای دیگر نیز خروجی بگیریم و ببنیم با حجم سرمایهگذاری در مدلهای شبیهسازی شده، موثر خواهد بود یا نه.
پس از این پنل، پنل لجستیک هوشمند در حمل و نقل درون شهری با حضور چهرههایی چون کیان زارع همبنیانگذاری پیبار، محمدجواد حاجیانزاده مدیرعامل شرکت فوروارد، مهدی ابراهیمنیا مدیرعامل تینکست، هومن بهروش مدیر توسعه شبکه جابار و سید سجاد غرضی مدیرعامل زیرو، برگزار شد. در این پنل، حاجیانزاده گفت: : ما همیشه میگوییم سرمایهگذار پیدا کردن سخت است اما باید درک کنیم، سرمایهگذار هم دغدغههایی دارد و متقابلا سرمایهگذار خوب را فردی میدانیم که صنعت را به خوبی بشناسد. در صنعت لجستیک نیازمند هستیم که بر برندینگ و اعتمادسازی، سرمایهگذاری کنیم.
او خاطرنشان کرد: ما به هوش مصنوعی به عنوان ابزار نگاه میکنیم و جز شاخصهای کیفیت است؛ شاخصهایی که برای ما در لجستیک اهمیت دارد شامل سرعت، دقت، انعطافپذیری، اتکاپذیری است و سعی میکنیم کیفیت شاخصها را در عین اینکه قیمت افزایش نداشته باشد، بالا ببریم؛ همچنین به صورت تجویزی مانند بهینهسازی مسیر از هوش مصنوعی استفاده میکنیم.
در ادامه ابراهیمنیا تصریح کرد: قبل از اینکه درباره سرمایه صحبت کنیم باید درباره نوع سرمایهای که میخواهد بیاید صحبت کنیم. تامین منابع مالی، مشاوره، مجموعه شبکه مشتریها همه جزو مبانیهایی است که باید به آن توجه شود؛ متاسفانه قیمتگذاری و نوع پرداخت به حاملان شبکه حمل و نقل درون شهری با چالش روبهرو هستند.
او درباره نقش حاکمیت گفت: سیاستگذاری نقش خود را خواهد داشت اما ما هم کار خود را بلد هستیم و استارتآپها از نظارت و پیروی از قانون فرار نمیکنند و میتوانیم خودمان کار را پیش ببریم.
در ادامه این پنل غرضی نیز توضیح داد: ما طبعا به کسب وکارهای مشابه خود در دنیا نگاه میکنیم، ما از ابزارهای هوش مصنوعی مانند هشدار، احراز هویت و… بهره میبریم و به ما کمک بسیاری میکند. به نظر میرسد شرکتهای بززگتر و استارتآپهای قدیمیتر میتوانند در این زمینه با هم همافزایی داشته باشند و حالا اینکه چه کسی پیشران این حوزه باشد، مورد بررسی از سوی ما قرار میگیرد.
او ضمن بیان اینکه همین الان هم درگیر مسائلی با رگولاتور هستیم، اظهار کرد: نگرانیهایی که به حق و به ناحق سمت رگولاتور میرود، مانع میشود تا به موضوع اصلی و کنترل خصوصی برسیم. این هنوز جای کار دارد و به نظر میرسد مسیری طولانی داریم و باید راه آن را جای بیاندازیم و در نهایت همه میدانیم که قرار است اتفاقات مثبتی بیفتد.
همچنین علی عمیدی مدیرعامل سکوی تامین مالی جمعی کارن کراد با اشاره به اینکه تامین مالی جمعی مفهومی است که در چند سال اخیر، در صندقهای بورس و فرابورس ایجاد شده، بیان کرد: عدهای از مردم که توان سرمایهگذاری با ارقام بالا را ندارند، در صندقهایی سرمایهگذاری میکنند که هزینه پروژهها میشود که در سود آنها شریک هستند.
او در پاسخ به این پرسش که تامین مالی جمعی یک اعتماد عمومی به یک پروژه است، تاکید کرد: یکی از خوبیهای تامین مالی جمعی این است که مردم میتوانند در هر زمینهای که دوست دارند سرمایهگذاری کنند.
همچنین حضور علی نقی مشایخی در غرفه فاخر یکی دیگر از اتفاقات قابل توجه در روز پایانی این نمایشگاه بود و به این ترتیب آخرین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ ۱۴۰۳ در الکامپ تاک راهی دیگر و غرفه هلدینگ فاخر به پایان رسید و بار دیگر این هلدینگ با حضور قدرتمندانه خود نشان داد که از بازیگران اصلی و مهم صنعت لجستیک کشور است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد