یکشنبه, ۸ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6978 |
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶ | ارسال توسط :
36 بازدید
۰
5

به گزارش مرکزکده به نقل از ایلنا:

مصالح ساختمانی امروزه در بالاترین تنوع یافت می شوند و برای تولید هریک از مواد اولیه و روش های خاصی بهره گرفته می شود. از مهم ترین این مصالح می توان به آجر نسوز نما اشاره کرد. شاید برای شما هم سوال مطرح شود که آجر نسوز نما یا همان آجر نسوز کوره چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ این را بدانید که این محصول، از بهترین محصولات برای کوره های صنعتی و سنتی با مقاومت دربرابر حرارت بالا استفاده می شود. در ادامه از صفر تا صد شما را با آجر نما آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره بهترین آجر نسوز نما و آجر نسوز کوره

مصالح ساختمانی امروزه در بالاترین تنوع یافت می شوند و برای تولید هریک از مواد اولیه و روش های خاصی بهره گرفته می شود. از مهم ترین این مصالح می توان به آجر نسوز نما اشاره کرد. شاید برای شما هم سوال مطرح شود که آجر نسوز نما یا همان آجر نسوز کوره چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ این را بدانید که این محصول، از بهترین محصولات برای کوره های صنعتی و سنتی با مقاومت دربرابر حرارت بالا استفاده می شود. در ادامه از صفر تا صد شما را با آجر نما آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آجر نسوز نما چیست؟

آجر نسوز نما  نوعی محصول است که اندازه و ساختار خاص خود را درااست. این محصول دربرابر دما مقاومت بالایی داشته و در دمای ۱۵۰۰ درجه تولید یم شود. همچنین می توان این محصول را در دماهای ۱۴۰۰ تا ۲۸۰۰ درجه فارنهایت استفاده کرد. مقاومت این محصول دربرابر دما و فشار بالا، مثال زدنی است و می تواند دربرابر نیرو های مکانیکی بسیار مقاومت به خرج دهد. این محصول در رنگ های زرد، سفید و … تولید می شوند. این آجر ها به طور میانگین حدود ۳ کیلوگرم وزن داشته و به دو شکل خاص و استاندارد تولید می شوند.

بدلیل اینکه این محصول دارای ابعاد استانداردی هستند، مورد پذیرش تولید کننده و مصرف کننده هستند. برای تولید و شکل دهی محصول، از ماشین پرس یا قالب گیری دستی استفاده می شود. برای تولید این محصول، باید فرایندی متفاوت نسبت به تولید سایر انواع آجر نسوز نما باید طی کرد. برای تولید این محصول ابتدا متریال غربال شده و پس از آن مواد مکانیزنه شده توسط نقاله های پیشرفته وارد خط تولید می شوند.

سپس تحت گرمای زیاد فرایند کلسینه شدن خاک پیش می رود. در گام بعدی باید نوعی محصول چسب به ترکیب اضافه شده و سپس ترکیب بدست آمده باید وارد سیلو های مخصوص شود. این مواد همانجا می مانند تا فرایند پرس شروع گردد. این گام، مرحله پایانی پخت این آجر ها بوده و طی آن آجر ها فشاری معادل ۱۴۰۰ تا ۴۰۰ تن را متحمل می شوند. درنهایت فرایند پخت به پایان می رسد.

ساخت آجر نسوز نما و هدف از آن

هدف اصلی از تولید این محصول، استفاده از آن ها در کوره های تولید صنعئت سیمان است. طوری که حرارت تولید شده ناشی از فرایند های سوختن، در این کوره ها به هدر نرود. اینجاست که اهمیت عایق بودن این محصولات، مشخص می شود. به همین دلیل باید نهایت دقت را در فرایند تولید این محصولات بکارگرفت. نباید طوری این محصولات را تولید کرد که مواد داخلی کوره را آلوده کنند.

آجر نسوز کوره چه کاربردی دارد؟

آجر نسوز کوره از آن ها در صنعت و کوره های ذوب مورد استفاده قرار می گرفتند. اما رفته رفته فناوری پیشرفت کرد و آجر های کوره در مصارف خانگی هم کاربرد پیدا کردند. برای نمونه در تولید شومینه از این محصول استفاده می شود. استفاده از این محصول برای ساخت انواع ساختمان های مدرن و لوکس هم دیده می شود. به طوری که معماران برای بخش های مختلفی از ساختمان ، کف پوش و نمای دیوار از این متریال استفاده می کنند.

آجر نسوز کوره از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

اصلی ترین متریال اولیه ای که برای تولید این محصول استفاده می شود، خاک نسوز است. اما در انواع آجر کوره، غیر از خاک نسوز، محصولات دیگری هم بکار می روند. مهم ترین  مواد بکار رفته در آجر نسوز کوره به شرح زیرند:

خاک نسوز (Clay) : همانطور که گفتیم این ماده، اصلی ترین متریال تشکیل دهنده برای تولید آجر کوره است. به کمک این ماده، ساختار و مقاومت دربرابر حرارت ممکن می شود.
کائولن (Kaolin) : این ماده، نوعی خاک رسی بوده که کمترین مقدار اکسید های فلزی را داراست. این ماده هم یکی از اصلی ترین متریال بکاررفته در آجر های نسوز و عایق های حرارتی می باشد.
آلومینا (Alumina ) : استفاده از آلومینا سبب افزایش مقاومت آجر نسبت به حرارت می شود. این ماده نسبت به سیلیس دارای نقطه ذوب بیشتری است. این ماده را با نام اختصاری AL203 نیز شناخته می شود. نقطه ذوب این ماده هم ۳۸۰۰ فارنهایت می باشد.
سیلیس (Silica) : این ماده در تشکیل فاز های مختلف در آجر کمک کرده و سطح مقاومت آحر را دربرابر دما و حرارت افزایش می دهد. می توان از سیلیس هم به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای آجرنسوز یاد کرد. نرمی و داشتن نقطه ذوب بالا، از مهم ترین ویژگی های این ماده می باشد.

درصد مواد استفاده شده در آجر نسوز کوره

آمار ها نشان می دهند که مواد نسوز استفاده شده در آجر های نسوز، بیشتر رس و منیزیم هستند که به ترتیب ۴۶ و ۲۶ درصد این محصول را شامل می شوند. این محصول دارای کاربرد های مختلفی در صنایع می باشد. این قاعده درست درباره منیزیم های نسوز هم صادق است.

مهم ترین انواع آجر نسوز نما

به طور کلی می توان آجر های نسوز را به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد :

آجر نسوز اساسی
آجر نسوز خنثی
آجر نسوز مقاوم به اسید

البته هریک از موارد فوق، زیر مجموعه های خودشان را نیز دارا هستند. که این زیرمجموعه ها به شرح زیرند:

آجر نسوز اساسی : آجر منیزیت – آجر دولومیت – آجر های آلومینایی
آجر نسوز خنثی : آجر کرومیت – آجر کروم منیزیت – آجر های فورستریت – کاریوراندوم – آجر های اسپینال
آجر نسوز مقاوم به اسید : آجر های سیلیسی – آجر های معمولی

سخن پایانی

در این مطلب درباره آجر نسوز یا همان آجر نسوز کوره توضیحات کاملی را خدمت شما ارائه کردیم. مقاومت به دما و فشار های مکانیکی، از اصلی ترین ملاک های انتخاب متریال ساختمانی هستند. این قواعد درست آجر نسوز هم صدق می کند. این محصول امروزه هم کاربرد های صنعتی دارد و هم در ساختمان سازی استفاده می شود. به طوری که نمای دیوار، کف پوش ساختمان و یا شومینه و … از اصلی ترین موارد استفاده از این محصول هستند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اکنون نوبت شماست تا تجربیات خود درباره استفاده از آجر نسوز را از طریق کامنت ها با ما درمیان بگذارید!

منبع: آجر نسوز محراب

واحد خبری مرکزکده

منبع خبر: ایلنا

    برچسب ها:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مرکزکده در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید