پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8554 |
تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶ | ارسال توسط :
4 بازدید
۰
می پسندم

به گزارش مرکزکده به نقل از دنیای اقتصاد:

بازدهی یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب صندوق درآمد‌ثابت است، برخلاف صندوق سهامی که نوسان کوتاه‌مدت آن طبیعی است، ایده‌آل صندوق درآمد‌ثابت کسب بازدهی هموار در دوره‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه می‌باشد.

معیار‌های تحلیل و انتخاب صندوق‌ درآمد‌ثابت

واحد خبری مرکزکده : صندوق‌های درآمد‌ثابت ٪۹۰ دارایی‌های خود را در اوراق بدهی و بانک و حداکثر تا ٪۱۰ را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و در نتیجه کمترین ریسک ممکن را دارند، کاملا شبیه سود سپرده‌بانکی و حتی با سود بالاتر. براساس آمار مرکز اطلاعات مالی ایران، ۷۲ صندوق درآمد‌ثابت ETF  داریم که بازدهی سالانه آنها از ٪۱۸ تا ٪۳۰ درصد متغیر بوده است. 

مهم‌ترین معیار‌های انتخاب صندوق درآمد‌ثابت

سابقه مدیر صندوق و دارایی تحت مدیریت 

بازدهی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت 

وضعیت ذخیره صندوق(مثبت یا منفی)

بازار‌گردانی و نقد‌شوندگی 

سود مرکب یا تقسیم سود ماهانه 

تخصیص دارایی‌های و ریسک سپرده‌‌‌های بانکی

سابقه مدیر صندوق و دارایی تحت مدیریت:

صندوق‌ درآمد‌ثابت توسط نهادهای‌ مالی تحت نظارت سازمان بورس مانند سبد‌گردان‌ها و تامین‌سرمایه‌ها مدیریت می‌شود، از این حیث بررسی معیار‌هایی مانند: سابقه‌عملکرد، اعتبار و برند، تنوع صندوق‌ها و خدمات، حاکمیت شرکتی(دولتی، خصوصی و بانکی) و… حائز اهمیت است.

دارایی تحت مدیریت صندوق‌ درآمد‌ثابت می‌تواند نشانه اعتماد افراد مختلف به صندوق باشد و هرچه بیشتر باشد طبیعتا افراد بیشتری در این صندوق سرمایه‌گذاری کردند. در‌حال حاضر صندوق درآمد‌ثابت افران با ۲۰ هزار‌میلیارد تومان دارایی بزرگترین صندوق درآمد‌ثابت کشور است.

بازدهی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت:

بازدهی یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب صندوق درآمد‌ثابت است، برخلاف صندوق سهامی که نوسان کوتاه‌مدت آن طبیعی است، ایده‌آل صندوق درآمد‌ثابت کسب بازدهی هموار در دوره‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه می‌باشد. 

هدف سرمایه‌گذار صندوق‌ درآمد‌ثابت کسب بازدهی با پایین‌ترین ریسک ممکن است، بنابراین عملکرد صندوق باید با کمترین نوسان ممکن باشد و مدت زمان سرمایه‌گذاری در بازدهی موثر باشد نه زمان ورود و خروج پول به صندوق؛ به زبان ساده اگر صندوق سالانه ٪۳۰ بازدهی دارد، ایده‌آل تقسیم این بازدهی بین ۳۶۵ روز سال است.

بازدهی یکسال گذشته صندوق‌های درآمد‌ثابت از ۱۸ تا ۳۰ درصد بوده که صندوق درآمد‌ثابت افران با ۳۰ درصد بالاترین بازدهی را کسب کرده است.

وضعیت ذخیره صندوق درآمد‌ثابت

٪۱۰ دارایی صندوق درآمد‌ثابت، سهام است و از طرف دیگر صندوق باید روزانه تقسیم سود داشته باشد. از آنجا که در شرایط نزولی فروش و نقد کردن سهام مشکل است، صندوق درآمد‌ثابت این امکان را که درصدی از سود را ذخیره کنند دارند که به آن ذخیره صندوق می‌گویند.

حالت ایده‌آل این است که صندوق درآمد‌ثابت همواره درصدی ذخیره مثبت داشته باشد، برخی صندوق‌ها برای جذب منابع اقدام به بالابردن بازدهی صندوق با کاهش ذخیره مثبت و حتی منفی کردن آن شدند. 

بنابراین بالا رفتن بازدهی صندوق درآمد‌ثابت در شرایطی پایدار است که بازدهی اوراق، سپرده و سایر دارایی‌های صندوق افزایش پیدا کند، نه صرفا از محل ذخیره صندوق باشد. 

بازار‌گردانی و نقد‌شوندگی 

بازارگردانی در نقد‌شوندگی صندوق درآمد‌ثابت تاثیر‌گذار است، منابع تحت اختیار بازار‌گردان صندوق درآمد‌ثابت باید متناسب با دارایی تحت مدیریت صندوق باشد. برای مثال صندوق درآمد‌ثابت افران با ۲۰ هزار‌ میلیارد‌تومان دارایی تحت مدیریت روزانه حداقل از ۴۰۰ میلیارد‌تومان تا ۱همت قدرت نقد‌شوندگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه صندوق درآمد‌ثابت مراجعه یا باشماره ۰۲۱۷۹۳۲۶ تماس بگیرید.

منبع خبر: دنیای اقتصاد

    برچسب ها:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مرکزکده در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید