یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 3927 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸ | ارسال توسط :
71 بازدید
۰
11

به گزارش مرکزکده به نقل از شبکه شرق:
یکی از مواردی که در گیربکس اتوماتیک ۲۰۷ به‌وفور مشاهده می‌شود «تقه زدن» است. منظور از این عبارت، شنیده شدن سروصداهای بسیار زیاد از سمت گیربکس و همچنین لرزش‌های گاه‌و‌بی‌گاه است. تقه زدن در اتومبیل‌های دارای گیربکس اتوماتیک یک موضوع کاملاً جدی است و باید حتماً به آن رسیدگی شود؛ در غیر این صورت، احتمال آسیب جدی به یکایک قطعات جعبه‌دنده وجود دارد. تقه زدن می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. مهم آن است که این علت‌ها خیلی سریع توسط مکانیک‌ها ماهر و مجرب مورد بررسی قرار گیرند و اقدامات لازم در مورد آن‌ها انجام شود.

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک ۲۰۷

تقه زدن چه معنایی دارد؟

در حوزۀ تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۷ با اصطلاحات مختلفی از جمله تقه زدن روبرو هستیم. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که در زمان تعویض دنده حس کنید که ماشین شما دچار لرزش می‌شود و به‌صورت هم‌زمان یک صدای غیرعادی از سمت گیربکس به گوش می‌رسد.

به‌عنوان مثال، تصور کنید که قصد دارید دنده را از حالت درایو به حالت ریورس یا دنده‌عقب ببرید. اگر به‌محض انجام این کار (پیش از وارد شدن دنده به حالت ریورس) ضربۀ‌ خاصی در کابین اتومبیل حس شود، گیربکس شما دچار مشکل تقه زدن است.

در اکثر موارد، تقه زدن گیربکس همراه با نشانه‌های دیگری همچون روشن شدن چراغ جعبه‌دنده است. البته این احتمال می‌رود که حتی بدون روشن شدن چراغ مذکور باز هم ضربات متعددی را در زمان تعویض دنده حس کنید. در شرایطی که تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو ۲۰۷ به تعویق بیفتد و تقه زدن به حالت بدتری وارد شود،‌ حتی پشت چراغ‌قرمز و در زمان توقف نیز شاهد ایجاد ضربات شدید از سمت گیربکس هستیم. در این حالت چاره‌ای به جز تعویض اکثر قطعات جعبه‌دنده وجود نخواهد داشت که خود مستلزم پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد است.

علت های تقه زدن ۲۰۷

متخصصان و تعمیرکارانی که در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو فعالیت دارند تقه زدن خانواده های این برند از جمله ۲۰۶ و ۲۰۷ را به کرات مشاهده کرده اند.

علت‌های مختلفی را برای به وجود آمدن این مشکل وجود دارد. در آغاز روند مربوط به حل مشکلات گیربکس، هر یک از این علت‌‌ها به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرند تا مشخص شود که چه امری دلیل اصلی تقه زدن گیربکس شما است. در پار‌ه‌ای از موارد شاهد آن هستیم که چندین علت مختلف چنین ایراد فنی خاصی را به وجود می‌آورند.

وجود گرفتگی در فیلتر روغن

اولین علتی که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم،‌ گرفته شدن فیلتر روغن است. این فیلتر به‌مرور زمان کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند مثل گذشته روغن را به شکل مناسبی تصفیه کند. همین امر منجر به وارد شدن ذرات نامناسب به درون گیربکس خواهد شد. مجموع این موارد در کنار هم موقعیتی را به وجود می‌آورد که قطعات گوناگون جعبه‌دنده مستهلک و فرسوده شوند. اگر علت اصلی این باشد، لازم است که فیلتر به‌طور کامل تعویض شود.

خراب شدن پیستون های گیربکس

گزینۀ دیگری که در زمینۀ رفع مشکل تقه زدن اهمیت بالایی دارد، آسیب دیدن پیستون‌های گیربکس است. در جعبه‌دنده‌های اتوماتیک این پیستون‌ها نقشی حیاتی را ایفا می‌کنند و حتی ذره‌ای جابه‌جا شدن آن‌ها منجر به ایجاد مشکلات متعددی خواهد شد.

پیستون گیربکس به‌خودی‌خود از کیفیت بالایی برخوردار است،‌ اما مواردی همچون عدم مونتاژکاری به شکل صحیح و یا ضربات فیزیکی می‌توانند در روند عملکرد این بخش اختلال ایجاد کنند. یکی از دشوارترین مراحل تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک تعویض کردن همین پیستون‌ها محسوب می‌شود که باید با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته صورت بگیرد.

استفاده از روغن نامناسب

شاید تعجب کنید،‌ اما به‌کارگیری روغن نامناسب برای گیربکس به‌طور قطع منجر به تقه زدن خواهد شد. روغن گیربکس هم وظیفۀ خنک‌کنندگی جعبه‌دنده را بر عهده دارد و هم از افزایش اصطکاک بین قطعات جلوگیری می‌کند. متأسفانه برخی از کاربران به سراغ خریداری روغن‌های نامناسب و ارزان‌قیمت می‌روند تا به تصور خود در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کرده باشند، اما همین موضوع حتی در روند تعمیر گیربکس نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

این روغن‌های بی‌کیفیت از مواد مرغوبی ساخته نشده‌اند و به همین جهت نه دمای گیربکس را پایین می‌آورند و نه از اصطکاک قطعات مختلف جلوگیری خواهند کرد. به همین دلیل، گیربکس به‌مرور زمان به تقه زدن می‌افتد و به‌صورت مکرر دچار خرابی می‌شود. همواره در انتخاب روغن گیربکس خود دقت کنید و از تعمیرکاران بخواهید که بهترین و باکیفیت‌ترین مدل از این محصولات را در خودروی شما به کار بگیرند. پرداخت هزینۀ بیشتر در این زمینه منجر به نجات یافتن گیربکس اتومبیل‌تان می‌شود و شما را از مشکلات آتی می‌رهاند.

آسیب دیدگی شیربرقی

آخرین علت تقه زدن جعبه‌دنده که باید به آن اشاره کنیم، خراب شدن شیر برقی است. در این حالت نیز تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۷ به یک امر ضروری تبدیل می‌شود که خود مراحل متعددی دارد. شیر برقی انتقال و کنترل حرکت روغن در گیربکس را کنترل می‌کند و همانند سایر بخش‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم یک قسمت کاملاً ضروری به شمار می‌رود. در اکثر موارد، تعمیر کردن شیر برقی صرفۀ اقتصادی ندارد و بهتر است که به‌طور کامل تعویض شود. البته درهرصورت تنها تعمیرکاران حرفه‌ای و آموزش‌دیده می‌توانند در این زمینه اظهارنظر کنند.

تقه زدن ۲۰۷ را چطور حل کنیم؟

به‌منظور تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۷ و رفع ایرادات مربوط به تقه زدن باید به سراغ تعمیرگاه‌های مجرب و باسابقه بروید. احتمالا‌ً از این امر آگاه هستید که گیربکس این خودرو ظرافت بسیار زیادی دارد و حتی کوچک‌ترین اختلال در عملکرد آن منجر به ایجاد مشکلات متعددی برای شما خواهد شد. بهتر است در همان ابتدا و به‌محض مشاهدۀ علائمی همچون تقه زدن سریعاً خودروی خود را به یک تعمیرگاه معتبر بسپارید.

منبع خبر: شرق

    برچسب ها:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مرکزکده در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید