به گزارش مرکزکده به نقل از ایلنا:
مدیرعامل شرکت “نگارین گستر کیمیا” گفت: علیرغم اینکه ایران بزرگترین بازار محصولات آرایشی در خاورمیانه است اما ۷۰ تا ۸۰ درصد این بازار در دست چند برند بزرگ بوده و عملا رقابت برای برندهای کوچکتر بسیار دشوار شده است.
بازار لوازم آرایشی هم مافیایی است/ایران بزرگترین بازار محصولات آرایشی در خاورمیانه است
پژمان پورمحمدی، مدیرعامل شرکت “نگارین گستر کیمیا”در گفتگو با خبرنگار بازرگانی ایلنا به تشریح فعالیتهای این شرکت پرداخت و گفت: فعالیت خودمان را از سال ۱۳۷۱ با برند “دلبان” فعالیت خودمان در صنعت آرایشی و بهداشتی آغاز کردیم، همچنین کارخانه دوم خود را از سال ۱۳۸۷ در کرج راهاندازی کردیم.
وی در مورد چالشهای متعدد تولیدکنندگان، عنوان کرد: متاسفانه امسال تعداد کارکنان شرکت به دلیل مشکلات اقتصادی از ۵۰ نفر به ۳۰ نفر کاهش یافته است که در حقیقت بسیاری از تولیدکنندگان برای کاهش هزینهها مجبور به تعدیل نیرو شدهاند.
وی ادامه داد: امروزه تولیدکنندگان با چالشهای زیادی از جمله عدم ثبات بازار، تحریمها، وابستگی به واردات و بازارهای خارجی و قاچاق کالا مواجه هستند.
بروکراسی پیچیده برای واردات کالا
مدیرعامل شرکت “نگارین گستر کیمیا” در خصوص مشکلات تأمین مواد اولیه نیز، بیان کرد: حدود ۷۰ درصد مواد اولیه این شرکت وارداتی است و نوسانات قیمت دلار به شدت بر قیمت تمام شده تأثیر میگذارد.
این تولیدکننده با انتقاد از بروکراسی پیچیده واردات و مشکلات ناشی از آن، گفت: تنها یک بار برای واردات ظروف ادکلن، ارز مورد نیاز را تامین کردیم که به شدت هم پشیمان شدیم و به دلیل اینکه پروسه واردتمان بیش از یکسال طول کشید، تعزیراتی شدیم و حساب بانکیمان را مسدود کردند و با مشکلات متعددی مواجه شدیم و در نهایت به قدری در روند واردات با مشکلات متعدد روبرو شدیم که به سمت استفاده از واسطهها با قیمت گزافتر رفتیم.
شکوفایی اقتصادی با تداوم حمایت از تولید
پورمحمدی در ادامه صحبتهای خود، اظهار کرد: در تمامی جوامع اقتصادی، بنگاههای کوچک و متوسط بهعنوان موتور محرک رشد اقتصادی کشور است اما نگاه مسئولین به تولید غالباً منفی است و این امر مانع از رشد بنگاههای متوسط و کوچک شده است، این در حالی که حمایت از تولیدکنندگان میتواند به ایجاد شغل و شکوفایی اقتصادی کمک کند.
به گفته این تولیدکننده، بارها اشاره کردهام که با سرمایهگذاری بر روی بنگاههای کوچک میتوان باعث رونق چرخه اقتصادی شویم.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل بسته بودن بازارها، مردم ترجیح میدهند سرمایههای خود را در جاهایی سرمایهگذاری کنند که کارآفرینی در آنها وجود ندارد و به تعبیری بیشتر به دلالی متمایل شدهاند. به طوری که تولیدکنندگان از سوی سازمانهای مختلف مانند تعزیرات، استاندارد، غذا و دارو و مالیات، تامین اجتماعی فشارهای زیادی را متحمل میشوند.
برندهای تقلبی، آفت این روزهای بازار ایران
مدیرعامل شرکت “نگارین گستر کیمیا” به وجود برندهای زیرزمینی بدون استاندارد اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم نظارت کافی، این برندها به راحتی فعالیت میکنند، این در حالی است که تولیدکنندگان قانونی تحت فشارهای زیادی از سوی سازمانهای مختلف قرار دارند و آنها به سمت تولید زیرزمینی و غیرمجاز رو آوردهاند.
وی در خصوص اینکه این موضوعات باعث ایجاد موانع جدی برای تولیدکنندگان شده است، اظهار کرد: در حال حاضر، خواستار هماهنگی بیشتر بین سازمانها و حمایت از تولیدکنندگان هستیم تا بتوانیم در شرایط اقتصادی فعلی به فعالیت خود ادامه دهیم؛ چراکه تولید به شدت تحت فشار است و نیاز به حمایت همه جانبه از سوی مسئولان است.
این تولیدکننده بیان کرد: تولیدکنندگان بدون مجوز و در مکانهای غیرمجاز، با استفاده از فرمولهای غیر استاندارد، محصولات خود را به فروش میرسانند. این تولیدات عمدتاً از طریق شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام عرضه میشوند و به دلیل هزینههای پایین تولید، قیمتهای رقابتی دارند.
پورمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص عوارض ناشی از استفاده محصولات تقلبی و زیرزمینی، گفت: متاسفانه استفاده از محصولات آرایشی جعلی باعث ایجاد مشکلات سلامتی طولانی مدت مانند حساسیتهای پوستی بانوان و حتی ناباروری آنها میشود.
ضعف نظارتی، بزرگترین مشکل کشور
مدیرعامل شرکت “نگارین گستر کیمیا” اظهار کرد: فرآیند دریافت مجوز برای تولیدکنندگان بسیار دشوار و زمانبر است. در حالی که تولیدکنندگان باید مراحل مختلفی را از جمله تأییدیههای بهداشتی و آزمایشگاهی طی کنند اما در صورت بروز مشکل در محصولات، عواقب سنگینی متوجه آنها خواهد بود.
وی، ضعف نظارتی را یکی از بزرگترین مشکلات کشور دانست و گفت: متاسفانه سیستمهای نظارتی به جای حمایت از آنها، بیشتر به دنبال پیدا کردن خطاها و مشکلات هستند. این نگرش باعث میشود که تولیدکنندگان به سمت روشهای غیررسمی و زیرزمینی بروند.
این تولیدکننده با اشاره به محدودیتهای قانونی و مشکلات تولیدکنندگان و نگرشهای اقتصادی موجود در کشور، افزود: تولیدکنندگان با مشکلاتی از جمله مافیاهای اقتصادی و نظارتی روبرو هستند که مانع از رشد و توسعه صنعت میشود.
ایجاد ۱۸۰۰ واحد تولیدی صنعت آرایشی و بهداشتی در استان البرز
پورمحمدی با اعلام اینکه ایران بزرگترین بازار آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه را دارد، افزود: هر چند سرانه مصرف در ایران بسیار وسیع است اما ۷۰ تا ۸۰ درصد این بازار در دست چند برند بزرگ و مافیایی است و چندان رقابتی نیست و تا سه سال آینده هم مواد اولیهشان را دارند و تنها ۲۰ درصد در دست تولیدکنندگان خرد باقی میماند که در نهایت رقابت برای برندهای کوچکتر بسیار دشوار میشود.
او گفت: یک شرکت تعاونیمحصولات آرایشی و بهداشتی در کشور وجود دارد که ارز دولتی دریافت میکند تا مواداولیه را به تولیدکنندگان برساند اما واقعا باید بررسی کنید ببینید این تعاونی چگونه عمل میکند این تعاونی خودش شرکت ثبت میکند و به خودشان ارز میدهد تا در بازار آزاد این ارز را بفروشند و به نظر میرسد که یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور مشکلات نظارتی است.
این تولیدکننده عنوان کرد: با وجود مشکلات متعدد، استان البرز دارای ۱۸۰۰ واحد تولیدی در صنعت آرایشی و بهداشتی است که میتواند با بهبود ظرفیتها، شغلهای زیادی ایجاد کند. همچنین، با تأمین و توزیع مناسب مواد اولیه، میتوان به احیاء این صنعت کمک کرد اما متاسفانه این نوع دیدگاه در کشور کمرنگ شده است.
چشم انداز توسعه شرکت
مدیرعامل شرکت “نگارین گستر کیمیا” در خصوص برنامههای توسعه شرکت، اظهار کرد: اکنون در حال راهاندازی خطوط جدید تولید سرمهای گیاهی و روغن هستیم.
پورمحمدی اعلام کرد: در حال حاضر محصولات خود را به کشورهای آذربایجان، عراق و افغانستان صادر میکند.
وی در پایان بر ضرورت تغییر نگرش نسبت به تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد و گفت: امیدواریم نگاه مسئولین به تولید تغییر کند و تولیدکنندگان بتوانند در محیطی حمایتشده فعالیت کنند.
انتهای پیام/
منبع خبر: ایلنا